De layout personaliseren
In deze handleiding leggen we je uit hoe je de layout van de aan- en verkoopdocumenten kan personaliseren.
Enkele voorbeelden:
- Het lettertype voor het volledige document of voor bepaalde onderdelen (bv. hoofding) aanpassen naar je huisstijl
- In de detail van het verkoopdocument bepaal je zelf welke kolommen afgedrukt worden én in welke volgorde
- Elk onderdeel (hoofding, adres klant, factuur detail, …) kan je een bepaalde positie meegeven, zo creëer je de ideale bladschikking voor je bedrijf
- Via de vrije lijnen heb je de mogelijkheid om bv. een voettekst toe te voegen
- Je kan meerdere gepersonaliseerde layouts maken, bv. bij het mailen en/of afdrukken, voor een bepaalde klant, in een andere taal, …
Dit is allemaal
mogelijk vanaf de versie 10.1.532.
A. WinFakt! Starter / WinFakt! Professional
In WinFakt! Enterprise is het mogelijk om alle opties, zoals ze hieronder beschreven worden, aan de layout te wijzigen. Dit is echter niet mogelijk in WinFakt! Starter en WinFakt! Professional.
Deze versie's hebben
enkel de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen in de volgende rubrieken: Layout eigenschappen, Algemene instellingen, Hoofding, Logo, Adres klant en Verkoopsvoorwaarden.
Je krijgt als gebruiker een boodschap indien je toch een aanpassing wil uitvoeren in de andere rubrieken, dit zie je in de onderstaande afbeelding. De gemaakte wijzigingen in deze rubrieken worden niet opgeslagen.
B. Instellingen
Via het hoofdmenu
Instellingen >> 3. Instellingen verkoopdocumenten of
Instellingen >> 4. Instellingen bestellingen naar leverancier kan je het programma opstarten.
Nadien zijn er twee mogelijkheden:
a) ofwel klik je op het menu
Lay-outs instellen
b) ofwel klik je eerst op
Per document en je kiest een document (bv. factuur), als laatste stap klik je op de tab
Layout. Het onderstaande scherm zal verschijnen.
Zoals je ziet zijn er drie mogelijkheden, we zullen ze hieronder kort even bespreken.
1. WinFakt! layout gebruiken volgens ingestelde voorwaarden
Je hebt de mogelijkheid om een layout te koppelen aan een voorwaarde, bv. bij het afdrukken en bij het mailen/opslaan als PDF een andere layout gebruiken.
Of een layout afhankelijk van de taal van de klant of voor een specifieke klant een andere layout, er zijn diverse mogelijkheden.
In het hoofdstuk
D. Een layout aanmaken/veranderen wordt uitgelegd hoe en waar je dit kan instellen.
2. Deze specifieke WinFakt! layout gebruiken
In deze rubriek stel je een vaste layout in, zowel voor de afdruk op papier als voor het versturen via email/opslaan als PDF. Dit kan dezelfde layout zijn, maar het is niet verplicht.
Je hebt de keuze uit de vooraf opgeslagen layouts.
Naast een specifieke layout in te stellen heb je ook nog de mogelijkheid om "
extra layouts" in te stellen, dit zijn layouts waaruit je kan kiezen bij het afdrukken van een document.
Via de knop + kan je een extra te kiezen layout toevoegen, via de knop
- kan je een toegevoegde layout verwijderen.
In de onderstaande afbeelding zie je in welk scherm je een keuze kan maken uit de ingestelde layouts.
3. R&R layout
Dit is de 'oude' manier waarbij de technische dienst voor jou een layout aanmaakt.
C. Overschakelen van de R&R layout naar de WinFakt! layout
Je opent het menu om de instellingen aan te passen, zoals beschreven in menu
B. Instellingen.
In de tab
Layout open je de tab
R&R Layout; in het nieuwe scherm zie je een knop
Hoofding instellen.
Wanneer je klikt op deze knop zie je in het nieuwe scherm de ingestelde hoofding. Door te klikken op de knop
Kopieer en plak naar nieuwe layout wordt de hoofding gekopieerd naar de layout
Standaard in de WinFakt! layout.
Nadien klik je op de knop
OK om dit scherm te sluiten.
Let op: het onderstaande scherm is niet altijd ingevuld. Bv. als je werkt met voorgedrukt papier dan zullen de regels allemaal blanco zijn. Zelfs dan raden we je aan om op de knop
Kopieer en plak naar nieuwe layout te klikken.
Hierdoor worden de lege regels gekopieerd naar de nieuwe layout; anders wordt in de nieuwe layout de voorbeeld-hoofding gebruikt.
Vervolgens kan je vanuit de tab WinFakt! layout via de knop
Layouts instellen het programma te starten om de layout verder te personaliseren.
In het volgende hoofdstuk wordt elke rubriek uit dit programma afzonderlijk overlopen.
D. Een layout aanmaken/veranderen
Via het hoofdmenu
Instellingen >> 3. Instellingen verkoopdocumenten of
Instellingen >> 4. Instellingen bestellingen naar leverancier kan je het programma opstarten.
Nadien zijn er twee mogelijkheden:
a) ofwel klik je op het menu
Lay-outs instellen
b) ofwel klik je eerst op
Per document en je kiest een document (bv. factuur), vervolgens klik je op de tab
Layout. In dit scherm zie je een knop
Layouts instellen.
Let op: in sommige van de onderstaande screenshots zie je een keuzelijst
NL of
Nederlands; via deze keuzelijst kan je de instellingen voor de andere talen oproepen. Deze optie is
enkel beschikbaar als je de
module Mulitalen hebt aangekocht.
1. Geavanceerde instellingen
Beneden in het scherm is er de mogelijkheid om de optie
Geavanceerde instellingen aan te vinken.
Dit is enkel beschikbaar voor de medewerkers van WinFakt.
2. Layout eigenschappen
In deze submenu beschik je over een aantal layout functies en bepaal je de printer- en papierinstellingen.
Layout functies
Knop
|
Korte uitleg
|
|
Deze layout opslaan onder een andere benaming
|

|
Een kopie van de huidige layout opslaan, alle instellingen van het huidige document worden overgenomen in het nieuwe document
|

|
Alle instellingen terugzetten naar hun standaard-waarde
Let op: Rechtsboven in elk submenu heb je ook een reset-knop, dit zet enkel de instellingen van de geselecteerde menu terug naar hun standaard-waarden.
|

|
Deze layout verwijderen
|

|
Lettertype aanpassen voor alle elementen op deze layout
|

|
Een voorwaarde instellen voor deze layout
Er zijn twee mogelijkheden:
- ofwel filter je op een veld (of een combinatie van meerdere velden). Je hebt de keuze uit de velden in de verkoopdocumenten en/of andere velden.
- ofwel filter je op anderen, nl. enkel te gebruiken bij afdrukken, bij opslaan als PDF of bij het versturen via email.
Op deze pagina vind je meer informatie over deze knop.
|
Printer & papier instellingen
In deze sectie kies je op welke printer en op welk papierformaat het document afgedrukt wordt. Eveneens kan je hier de verschillende marges (of vrije ruimtes) instellen aan de linker-, rechter- en onderzijde van het blad.
Standaard staat de keuze voor de printer op "Standaard printer ingesteld in Windows". Daarnaast heb je de mogelijkheid om ofwel één van de geïnstalleerde printers vast in te stellen voor de layout ofwel om te kiezen voor "Vraag naar printer".
Bij deze laatste optie zal WinFakt! een dialoogvenster tonen bij de afdruk, in dit dialoogvenster kan je de gewenste printer aanduiden.
Als je de optie
Gebruik zwart-wit met grijstinten aanvinkt, dan zullen alle kleuren vervangen worden door een grijstint op de afdruk.
Via de knop Voorbeeldafdruk kan je een voorbeeld opvragen van de aangepaste layout zonder dat je de aanpassing eerst moet opslaan om daarna via de Verkoop1 een document te bekijken.
Wanneer je op het tandwiel klikt dan heb je de mogelijkheid om een documentnummer in te geven (zie onderstaande afbeelding). Zo roep je de voorbeeldafdruk van een specifiek document op.
3. Algemene instellingen
In deze submenu heb je de mogelijkheid om de algemene instellingen voor de layout te wijzigen.
In de standaard opmaak voor de aan- en verkoopdocumenten maken we boven- en onderaan gebruik van een grijze balk en tussenin plaatsen we enkele horizontale lijnen om de layout in te delen.
In de folder
Algemeen zijn er een aantal opties ter beschikking om deze
lijnen en balken op te maken. We overlopen ze hieronder even.
Dikte van de lijnen
Hiermee bepaal je in welke dikte de lijnen afgedrukt worden.
Kleur van 'grijze' balk
In de bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de grijze balk; via deze knop kan je de kleur instellen.
Balk en lijnen afdrukken
Deze optie laat je toe om de balk en de horizontale lijnen niet te laten afdrukken.
Verticale lijnen afdrukken in detail
Wanneer je deze optie aanvinkt, dan worden er in de detail van het verkoopdocument verticale lijnen geplaatst. In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld.
Via de knop
meer.. kan je de gewenste dikte van de verticale lijnen instellen.
Verder heb je in deze folder de mogelijkheid om aan te duiden of de
commentaar al dan niet dient afgedrukt te worden. Tevens kan je het lettertype voor de commentaar instellen.
Let op: de tekst voor de commentaar zelf kan je hier niet wijzigen, dit doe je in het
submenu "Per document" >> tab "Algemeen" via het menu
Instellingen >> 3. Instellingen verkoopdocumenten.
Een laatste instelling in deze folder is
Instellingen laden bij opstart WinFakt!; afhankelijk van welke wijzigingen je in de layout hebt aangebracht is het interessant om deze optie al dan niet aan te vinken.
Door deze optie aan te vinken worden de instellingen van de layout al ingeladen bij de opstart van het programma, dit resulteert in een snellere afdruk.
In de folder
Tekst voor.. bepaal je de opmaak voor de paginanummers, duplicaat (bij de afdruk van een duplicaat-factuur), voorbeeld (bij de afdruk van een voorbeeld-factuur), de regels "afgehouden korting" en "korting contant".
In deze folder zie je ook nog drie knoppen verschijnen, we leggen ze hieronder even uit.
Knop
|
Korte uitleg
|

|
Een voorwaarde instellen voor dit veld
Er zijn twee mogelijkheden:
- ofwel filter je op een veld (of een combinatie van meerdere velden). Je hebt de keuze uit de velden in de verkoopdocumenten en/of de velden in de klanten.
- ofwel filter je op anderen, nl. enkel te gebruiken bij afdrukken, bij opslaan als PDF of bij het versturen via email.
Op deze pagina vind je meer informatie over deze knop.
Let op: deze knop heeft soms ook een andere functie, bv. bij de paginanummer bepaal je hiermee de plaats waar de paginanummer afgedrukt wordt.
|

|
Het lettertype voor dit veld instellen
|

|
De achtergrondkleur/markering op de afdruk voor het veld bepalen, bv. deze tekst heeft een blauwe markering
|
4. Hoofding
In deze submenu bepaal je het uitzicht en de opmaak van je hoofding.
Voor elke regel zie je
een vinkje; dit bepaalt of een regel wordt afgedrukt op de layout. Als je een regel niet wil laten afdrukken, dan is het voldoende om de regel af te vinken. Het is niet nodig om de tekst in het veld te verwijderen.
Rechts van het veld om de tekst in te tikken heb je een veld
Links en
Top, deze bepalen de positie waar de regel geprint wordt op de afdruk. De afmetingen zijn uitgedrukt in millimeter.
Achteraan de regel vind je de
knop waarmee je
het lettertype en de tekenstijl kan instellen.
Als je beschikt over de
optie Multitalen, dan heb je de mogelijkheid om de ingestelde hoofding in één keer te kopiëren naar de andere talen. Dit doe je door linksboven te klikken op de
knop
, vervolgens kies je
Instellen voor alle talen.
Soms is het interessant dat de
hoofding enkel op de eerste pagina wordt afgedrukt. Dit stel je eveneens in door linksboven op de
knop 
te klikken, vervolgens kies je
Alleen afdrukken op 1ste pagina.
Let op: als je op een
snelle manier de hoofding wil wijzigen, dan kan je dit doen via het menu Instellingen >> 3. Instellingen verkoopdocumenten (of 4. Instellingen bestellingen naar leverancier) >> Hoofding instellen.
Een lettertype of de positie op de afdruk kan je hier niet wijzigen, dit dient enkel om de tekst aan te passen.
Standaard wordt de hoofding opgeslagen in alle layouts (zie de onderstaande afbeelding). Als je dit niet wil, dan kan je één of meerdere layouts afvinken alvorens je op de knop Opslaan klikt.
5. Logo
Als je één of meerdere logo's wil toevoegen aan de layout, dan doe je dit in deze submenu.
Om een logo toe te voegen klik je eerst op de
+ knop, hierdoor opent de Windows Verkenner. Vervolgens kan je navigeren naar de map waar de afbeelding zich bevindt; eens je de map met de afbeelding geopend hebt, dubbelklik je op de afbeelding om ze toe te voegen aan je layout.
Let op: Het is zeker niet nodig om de afbeelding in de map WinFakt te plaatsen, de afbeelding wordt automatisch gekopieerd naar de map WinFakt nadat je de wijzigingen aan de layout hebt opgeslagen. Op die manier word(t)(en) de gebruikte afbeelding(en) altijd meegenomen in de back-up van het programma.
Rechts van de + knop heb je nog een
knop Ander en een
knop -, deze knoppen gebruik je respectievelijk om een bestaande afbeelding te vervangen door een andere afbeelding en om een bestaande afbeelding te wissen uit de layout.
Verder heb je aan de rechtse zijde nog drie tabs, we leggen ze hieronder even uit.
Tab
|
Korte uitleg
|
Settings
|
Via de velden Bovenmarge en Linkermarge bepaal je waar de afbeelding op de afdruk geprint wordt. De velden Hoogte en Breedte bepalen de grootte van de afbeelding op de afdruk.
|
Voorbeeld
|
Een voorbeeld van de afbeelding bekijken
|
Voorwaarde
|
Een voorwaarde instellen voor de afbeelding
Er zijn twee mogelijkheden:
- ofwel filter je op een veld (of een combinatie van meerdere velden). Je hebt de keuze uit de velden in de verkoopdocumenten en/of de velden in de klanten.
- ofwel filter je op anderen, nl. enkel te gebruiken bij afdrukken, bij opslaan als PDF of bij het versturen via email.
Op deze pagina vind je meer informatie over deze knop.
|
Hieronder zie je
twee voorbeelden van een logo, links is er een watermerk toegevoegd en rechts is er enkel bovenaan een logo toegevoegd.
6. Adres klant
In dit submenu bepaal je de opmaak voor het adres van de klant.
Standaard worden de volgende velden afgedrukt in het adresblok van de klant: naam klant, adres, postnummer gevolgd door de plaats en het land.
Je kan echter wel andere velden laten afdrukken, per regel kan je een specifiek veld kiezen uit de keuzelijst.
Zo kan je tot maximaal 9 velden laten afdrukken in het adresblok.
Per regel kan je de positie (
velden Links en Top), het lettertype en de letterstijl (
knop f) bepalen.
Als het veld, rechts van het woord Top, aangevinkt is, dan wordt de regelafstand van de onderliggende velden automatisch bepaald.
Afhankelijk van de ingestelde positie 'links' en 'top' op de eerste regel worden de andere regels er automatisch onder geplaatst.
Als je beschikt over de
optie Multitalen, dan heb je de mogelijkheid om de opmaak van het adres in één keer te kopiëren naar de andere talen. Dit doe je door linksboven te klikken op de
knop
, vervolgens kies je
Instellen voor alle talen.
Soms is het interessant dat het adres
enkel op de eerste pagina wordt afgedrukt. Dit stel je eveneens in door linksboven op de
knop 
te klikken, vervolgens kies je
Alleen afdrukken op 1ste pagina.
Je hebt de mogelijkheid om een lege lijn in te voegen (bv. spatie tussen plaats en land), hiervoor kies je in de keuzelijst
Lege lijn. Zonder dat je deze keuze maakt, worden er
geen lege lijnen afgedrukt. Alle velden volgen elkaar onder elkaar op.
Bv. Je selecteert 'extra adreslijn' op de derde regel; als in de klantenfiche dit veld niet is ingevuld, dan wordt op de afdruk van het factuur voor deze klant op de plaats van 'extra adreslijn' de inhoud van het veld op de volgende regel afgedrukt (tenzij ook dat veld leeg is in de klantenfiche).
En zo schuiven alle velden op naar boven, op die manier zitten er geen lege regels in het adresblok van de klant.
In sommige situaties kan het handig zijn dat je een titel of een vrije tekst boven of langs het adres van de klant kan plaatsen, bv. "Aan:"
Hiervoor selecteer je het veld
Vrije tekst uit de keuzelijst. Via de knop met de drie puntjes er langs kan je de tekst bepalen (zie onderstaande afbeelding).
Tip: Als je twee op dezelfde hoogte wil plaatsen, dan vink je het veld Top af. Hierdoor kan je op elke regel de hoogte zelf bepalen.
In het bovenstaande voorbeeld staat de vrije tekstregel en de naam van de klant op dezelfde hoogte, bij beide regels staat als bovenmarge 40 mm ingesteld.
7. Leverings adres
In dit submenu bepaal je de opmaak voor het leveringsadres.
In de standaard template wordt het leveringsadres niet afgedrukt; als je dit toch wil laten afdrukken, dan vink je het veld
Leverings adres afdrukken aan.
Wanneer je dit veld aanvinkt, dan kan je ook nog een voorwaarde aan het leveringsadres koppelen. Je leest
hier hoe je dit doet.
Voor het overige zijn de instellingen / mogelijkheden analoog aan de vorige rubriek, nl.
Adres klant.
8. Titel lijn
Hier bepaal je de opmaak en de inhoud van de titel lijn op de afdruk.
In de onderstaande afbeelding zie je welke lijn / regel hiermee wordt bedoeld.
Standaard zijn er twee velden geselecteerd om af te drukken, nl.
Titel document en
Telefoon nummers.
De titel van het document bevat de naam van het soort document, bv. Factuur, en de nummer van het document, bv. 2015010006.
In het veld telefoon nummers worden de telefoon- en de mobiele nummer, indien ingevuld in de klantenfiche, van de klant afgedrukt.
Tussen de blokken
Beschikbare velden en
Geselecteerde velden zie je nog drie knoppen; de bovenste twee knoppen (pijltje naar rechts en pijltje naar links) gebruik je om de inhoud van de blok Geselecteerde velden aan te passen.
De werking van deze knoppen en hoe je nadien verder de opmaak van een geselecteerd veld kan bepalen wordt op
deze pagina uitgelegd.
De onderste knop

laat je toe om enkele eigenschappen aan te passen, specifiek voor deze rubriek. Hieronder lichten we ze even toe:
Functie
|
Korte uitleg
|
Stel lettertype in voor alle velden
|
Een lettertype en -stijl instellen voor alle geselecteerde velden in deze rubriek
|
Top positie instellen
|
De afstand tussen de bovenzijde van het blad en de plaats waar de titel lijn afgedrukt wordt
Standaard is dit voor alle talen dezelfde marge, je kan per taal een andere marge instellen door de optie Voor alle talen uit te vinken.
|
Alleen afdrukken op 1ste pagina
|
Hiermee stel je in dat de titel lijn enkel op de eerste pagina van de afdruk getoond wordt.
Tip: als je deze optie ook activeert bij de rubriek Hoofding en Adres klant, dan zal de afdruk op de tweede pagina (en volgende) hoger op het blad beginnen. Je eigen gegevens en het adres van de klant worden immers niet afgedrukt.
In volgende rubriek, Datum lijn, kan je dit eveneens instellen. Wanneer je het bij deze laatste rubriek ook instelt, dan wordt op de tweede pagina (en volgende) enkel het vervolg van de inhoud van je verkoopdocument afgedrukt.
|
9. Datum lijn
Hier bepaal je de opmaak en de inhoud van de datum lijn op de afdruk.
In de onderstaande afbeelding zie je welke lijn / regel hiermee wordt bedoeld.
In deze regel drukken we altijd de klantnummer en de datum van het document af. De overige velden (BTW nummer, ondernemingsnummer en leverdatum) worden enkel afgedrukt als ze ingevuld zijn in de klantenfiche van de geselecteerde klant.
Bij de velden BTW nummer en ondernemingsnummer staat er een
extra voorwaarde op; als in de klantenfiche de ondernemingsnummer ingevuld is, dan wordt de ondernemingsnummer afgedrukt op de layout. In het andere geval, als enkel de BTW nummer ingevuld is, wordt de BTW nummer afgedrukt. Met andere woorden het veld ondernemingsnummer heeft voorrang op het veld BTW nummer.
Tussen de blokken
Beschikbare velden en
Geselecteerde velden zie je nog drie knoppen; de bovenste twee knoppen (pijltje naar rechts en pijltje naar links) gebruik je om de inhoud van de blok Geselecteerde velden aan te passen.
De werking van deze knoppen en hoe je nadien verder de opmaak van een geselecteerd veld kan bepalen wordt op
deze pagina uitgelegd.
In de rubriek
8. Titel lijn leggen we je de werking van de onderste knop uit.
10. Verkoop detail
De inhoud van het verkoopdocument noemen we de verkoopdetail.
In de onderstaande afbeelding zie je welk gebied hiermee wordt bedoeld.
Zoals je ziet komt het veld Omschrijving drie keer voor, we leggen het verschil aan je uit. De regel
Omschrijving wordt enkel gebruikt om de kolom hoofding af te drukken. De regel
Omschrijving (Kort) wordt gebruikt als er op de detailregel een prijs is ingevuld; de omschrijving van het artikel stopt bij het begin van de kolom 'Eenh. prs.' en gaat, indien nodig, verder op de volgende regel. Bij de regel
Omschrijving (Lang) loopt de omschrijving door tot aan het einde van de regel, deze opmaak wordt gebruikt als er op de detailregel geen prijs is ingevuld.
In de bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld.
Tussen de blokken
Beschikbare velden en
Geselecteerde velden zie je nog drie knoppen; de bovenste twee knoppen (pijltje naar rechts en pijltje naar links) gebruik je om de inhoud van de blok Geselecteerde velden aan te passen.
De werking van deze knoppen en hoe je nadien verder de opmaak van een geselecteerd veld kan bepalen wordt op
deze pagina uitgelegd.
In de rubriek
8. Titel lijn leggen we je de werking van de onderste knop uit.
10. BTW lijnen
In deze lijnen gebeurt de uitsplitsing per BTW-tarief.
In de onderstaande afbeelding zie je welk gebied hiermee wordt bedoeld.
Zoals je ziet wordt er per BTW-tarief zowel het
bedrag zonder BTW als de
basis getoond. Als je op het document geen korting contact (financiële korting) vermeld, dan zullen beide kolommen hetzelfde bedrag vermelden. In het andere geval vermeldt de kolom basis de maatstaf van heffing waarop de BTW berekend wordt. Meer info over de berekening van de korting contant lees op je op
deze pagina.
Onder de regel wordt de sommatie van alle BTW-tarieven samen getoond.
Tussen de blokken
Beschikbare velden en
Geselecteerde velden zie je nog drie knoppen; de bovenste twee knoppen (pijltje naar rechts en pijltje naar links) gebruik je om de inhoud van de blok Geselecteerde velden aan te passen.
De werking van deze knoppen en hoe je nadien verder de opmaak van een geselecteerd veld kan bepalen wordt op
deze pagina uitgelegd.
In de rubriek
8. Titel lijn leggen we je de werking van de onderste knop uit.
11. Totaal lijn
Dit is de regel waarin het totaal van het document vermeld staat.
In de onderstaande afbeelding zie je welk gebied hiermee wordt bedoeld.
De velden
Tekst links en
Totaal bedrag zijn voorgedefinieerde velden waarin o.a. de teksten "Betaalbaar voor ..." of "Reeds betaald als voorschot" vervat zijn.
Als je aan deze velden iets wil veranderen, dan kan je best contact opnemen met de technische dienst.
Tip: deze velden vind je niet terug in de lijst van de beschikbare velden. Je kan altijd, als je per toeval iets teveel gewist of verandert hebt, de instellingen van deze lijn resetten. Zo bekom je terug de standaard instellingen. Meer info hierover lees je
hier.
Tussen de blokken
Beschikbare velden en
Geselecteerde velden zie je nog drie knoppen; de bovenste twee knoppen (pijltje naar rechts en pijltje naar links) gebruik je om de inhoud van de blok Geselecteerde velden aan te passen.
De werking van deze knoppen en hoe je nadien verder de opmaak van een geselecteerd veld kan bepalen wordt op
deze pagina uitgelegd.
In de rubriek
8. Titel lijn leggen we je de werking van de onderste knop uit.
12. Verkoopsvoorwaarden
In deze rubriek bepaal je de opmaak van de verkoopsvoorwaarden.
Let op: je bepaalt hier enkel de opmaak van de verkoopsvoorwaarden, niet de inhoud zelf. Meer info over hoe je de tekst zelf van de verkoopsvoorwaarden kan wijzigen lees je
hier.
Bovenaan links zie je een checkbox waar je kan aanduiden of je de verkoopsvoorwaarden al dan niet wil afdrukken. Aan de rechtse zijde kan je via de knop

het lettertype en -stijl bepalen.
Als je ook beschikt over de optie
Multitalen, dan kan je via de dropdown-lijst de opmaak per taal instellen.
Onderaan zie je de optie
Verkoopsvoorwaarden afdrukken op nieuwe pagina; wanneer je dit aanvinkt, dan worden de verkoopsvoorwaarden na het verkoopdocument op een nieuwe pagina afgedrukt.
Enkel wanneer je dit aanvinkt zal er een extra optie verschijnen, nl.
Afdrukken op elke pagina. Hierdoor worden de verkoopsvoorwaarden op de achterzijde van elke pagina van het verkoopdocument afgedrukt.
Dit kan alleen als je printer recto-verso ondersteunt.
13. Overschrijving
Als je voor de facturatie werkt met overschrijvingsformulieren, dan kan je dit hier instellen.
Let op: het overschrijvingsformulier zelf wordt door ons niet afgedrukt, enkel de tekst op het overschrijvingsformulier.
Via de
marges kan je bepalen waar het adres van de klant, het te betalen bedrag en de mededeling afgedrukt worden.
In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een factuur met een overschrijvingsformulier, beneden op de afdruk is de
OGM (gestructureerde mededeling) vermeld.
14. Vrije lijnen
In deze rubriek kan je vrije lijnen toevoegen aan de layout; bv. een referentie uit de klantenfiche, een vaste mededeling bij een bepaald type verkoopdocument, ...
Er zijn diverse mogelijkheden, je kan hiervoor altijd contact opnemen met de technische dienst.
Via de knop

kan je een nieuwe lijn toevoegen.
De knoppen

en

dienen respectievelijk om een bestaande lijn te wijzigen of te verwijderen. Deze knoppen werken op de geselecteerde regel.
Hieronder zie je het scherm voor de opmaak van een vrije lijn.
In het veld
Tekst bepaal je de inhoud van de vrije lijn; dit kan een vaste tekst of een combinatie van tekst en formules zijn.
Achteraan de regel zie je een knop

, hiermee kan je desgewenst een voorwaarde instellen. Meer info hierover lees je op
deze pagina. Als laatste knop op deze regel zie je

, hiermee bepaal je het lettertype en -stijl voor deze vrije lijn.
Als je beschikt over de optie
Multitalen, dan kan je via de dropdown-lijst de tekst instellen per taal. Of je kan klikken op de knop
Tekst kopiëren naar andere talen, hiermee wordt de inhoud van het tekst-veld gekopieerd naar de andere talen.
De laatste stap in het opmaken van een vrije lijn is het
bepalen van de positie. Hiervoor gebruik je de velden
Links,
Boven en
Uitlijning.
Verder kan je bepalen of de vrije lijn enkel op de eerste pagina, de laatste pagina of alle pagina's wordt afgedrukt. Om de vrije lijn op elke pagina te laten afdrukken vink je beide instellingen af.
Wanneer je klaar bent met de instellingen, dan druk je op de knop 'Ok' om de wijzigingen op te slaan.
Permalink: https://winfakt.be/faq/De-layout-personaliseren
Scroll